onsdag 22 maj 2013

svenska uppsats

Chattspråk, sociolekter och dialekter


Jag ska berätta om tre olika aspekter, och de är: Chattspråket, sociolekter och dialekter.

Ett exempel på chattspråk är att man t ex skriver lol eller roflmao som är olika ord som folk ofta skriver på spel.  nJag använder chattspråk dagligen när jag spelar och skriver med kompisar men även när jag pratar i verkligheten. Jag tror att man använder chattspråket för att man inte orkar att skriva hela meningar t ex som med ”lol” som betyder Laugh Out Loud. Jag tycker att det är bra att chattspråk finns, då ungdomar kan använda ett annat slags språk då vuxna inte använder det så ofta.

Sociolekter är om man använder olika slags ord till t ex lärarna och andra till sina kompisar, jag tror att man använder det för att lärarna och de vuxna inte vet vad de flesta orden betyder, samt att man inte skriver chattspråk i uppsatser är för att man vill få ett bättre betyg genom att skriva ordentlig grammatik. Jag använder chattspråk när jag pratar med mina kompisar och inte med lärarna.

En dialekt är ett språk i ett språk, t ex skånska och norrländska är två olika dialekter, fast det är ändå svenska. Man lär sig prata genom att härma andra. Det är då naturligt att man börjar låta som människorna i sin närhet. I en dialekt finns det många olika dialekter t ex lundensiska, alla har en dialekt, ingen låter exakt likadan. Eftersom att det finns olika slags  dialekter tycker vissa att olika dialekter låter konstigt, t ex stockholmare tycker att skånska låter konstigt eftersom att de bara är vana med sin egen dialekt


Språket och dialekten är en del av människans identitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar