tisdag 19 november 2013

SO arbete

Likheter

Båda religionerna har en gud som sägs kan gå på vatten, båda religionerna har också en religiös byggnad, så som kyrkor och buddistiska tempel, inom samma ämne så har båda religionerna också en "helig" ledare inom den religiösa byggnaden (Buddism=Munk, Kristendom=Präst)
Båda religionerna predikar om fred, Buddisterna tillber inte Buddha eftersom att han inte är en gud, samma sak som Kristna inte tillber Jesus då han inte heller är en gud. Kristendomen och Buddismen är förbjudna i Kina. 

I kristendomen avslutar man oftast en bön med "Amen" och I buddismen avslutar man med "All-lay-tor-fut". Båda religioner under en tid hade skalliga munkar, Kristendomen tror på ett koncept att man kommer till ett annat liv efter döden, likadant med buddismen

Kvinnans roll inom Buddhismen

Inom buddhismen finns det ingen skillnad på män och kvinnor i det "sociala" livet. Dock så måste båda könen öva sig på moralreglerna:

1 Att icke såra eller förstöra liv.
2 Att inte ta det som ej givits
3 Att icke missbruka sin sexualitet och föra ett rent liv(Vilket betyder att det är okej att vara homosexuell)
4 Att icke ljuga eller använda grova ord
5 Att leva ett liv rent (ett liv utan droger, sprit, snus, cigaretter osv)

En Buddhistisk kvinna kan gifta sig med vem hon vill, till skillnad från en kvinna från: Islam, Judendomen eller Hinduismen där de måste gifta sig med en man från samma religion.

Buddha gav råd om hur man ska leva ett familjeliv där man skulle följa de fem etiska övningarna där man visar respekt /hänsyn och undvika saker som kan skada familjelivet

Buddha ansåg att både könen hade lika värde. Båda kunde uppnå Nirvana(bli upplysta). Kvinnor och män är under samma naturlagar. Vi blir födda, vi blir sjuka, vi blir gamla och vi kommer alla att dö. Så därför såg Buddha ingen skillnad på könen

Kvinnans roll inom Kristendomen

Kvinnan har inte haft lika mycket ställning som mannen i kristendomen och detta kan spåras hela vägen tillbaks till "Eva och Adam". Kvinnan skuldbeläggs för bannlysningen av Edens Trädgård. Kvinnor har varierat inom kristendomen. T ex att man brukade ifrågasätta om kvinnor var människor eller inte. Nu för tiden finns det även kvinnoprästmotståndare vilket betyder att de inte tycker att kvinnor och män är jämställda. 

Enligt gud skall mannen härska över kvinnan. Om gud nu var skaparen gjorde han så att kvinnans graviditet var besvärlig, jobbig och smärtsam


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar