söndag 2 juni 2013

Hemkunskap

Var måltiden tänkt för en hög-låg-eller normal energiförbrukare? 
Vilken miljöhänsyn tog du när du valde råvaror och tillagningsmetoder? 
Vad kostade din måltid eller så väljer du att skriva om kostnaden för några av dina råvaror-resonera om ekonomi. 
Ge exempel på några näringsämnen som du får från dina råvaror. 

1. Beskriv hur den planerade måltiden är när du jämför den med tallriksmodellen: 
Då tallriksmodellen har tre delar var av den minsta ska vara kött stämmer min måltid inte överens med tallriksmodellen, hälften av min var torsk, pommes frites hann jag aldrig att göra, grönsaker blev ingenting heller.. Men jag gjorde sås med kapris, om min tallrik skulle set ut som tallriksmodellen så skulle jag haft pommes, tomat, gurka.

2. Var måltiden tänkt för en hög-låg-eller normal energiförbrukare?
Måltiden är tänkt till en hög energiförbrukare eftersom att den innehåller mycket fett och kalorier.

3. Vilken miljöhänsyn tog du när du valde råvaror och tillagningsmetoder? 
Eftersom att min mat var stekt så tänkte jag inte, men om jag hade hunnit göra pommes frites så hade jag valt svensk potatis och svenska grönsaker istället för att transportera från utlandet, svenska grönsaker som är kravmärkta, och sedan så skulle jag koka torsken istället för stekt, sen kan man också välja kravmärkt fisk, kravmärkt är bra för miljön och djuren.

4. Skriv om kostnaden för några av dina råvaror-resonera om ekonomi. 
400g kravmärkt fryst torskfilé: 58 kr (Räcker till ungefär 2 pers)
Sardeller 80g: 26 kr
Fransk senap: 20 kr
Majonnäs 200g: 13,50 kr
Potatis 2kg: 27 kr
Om jag hade handlat hos coop

Om jag handlar allt kravmärkt så blir alla dyrare men det är då bättre för miljön, många av råvarorna har man redan hemma som t ex: Mjöl, bakpulver, salt, ägg. Och då behöver man inte köpa det varje gång man lagar mat, och då blir det billigare. 

5. Ge exempel på några näringsämnen som du får från dina råvaror. 
Näringsämnena för torsk är exempelvis mycket vitaminer(A, B, C, D, E, K), fiskolja och järn.
Näringsämnena för potatis: vitaminer(A, B, C, D, E, K), mineralämnen(Järn, Kalcium, Zink, Kalium, Selen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar